Stel, u heeft onlangs een naaste verloren. Om met het verdriet om te gaan is al moeilijk genoeg. Dapper heeft u (misschien met wat hulp) alle instanties op de hoogte gebracht en de administratie rondom het overlijden geregeld. Het was een flinke klus, maar het is gelukt. En toch blijft er ongewenste reclamepost op naam van de overledene binnenkomen… Erg pijnlijk en confronterend.

Het is lastig om bij alle bedrijven en instellingen het overlijden door te geven, want u heeft natuurlijk geen idee waar de gegevens van uw naaste allemaal bekend zijn. En dus blijft het komen, waardoor u weer moet reageren naar de instantie dat de betreffende persoon inmiddels is overleden. Na een tijdje geeft u het op en gooit u de post meteen weg.

Herkenbaar? Het gaat hier om geadresseerd reclame drukwerk. En er is goed nieuws, er is iets aan te doen!

Op de website van Postfilter.nl is het mogelijk om de contactgegevens van de overledene te registreren in het nationaal overledenenregister. Ongewenste reclamepost op naam van de overledene wordt dan geblokkeerd voor tien jaar. De betreffende organisatie heeft zo ruim voldoende de tijd om de gegevens uit het bestand te halen.

Het is voor alle Nederlandse organisaties die geadresseerd reclamedrukwerk verzenden verplicht om hun adressenbestand af te stemmen op dit register. Als u na de registratie toch nog post ontvangt, kunt u een klacht indienen bij de betreffende organisatie.

Het registreren kan online, via e-mail of via de post.

Hulp nodig of heeft u hier vragen over? Neem gerust contact met mij op!